Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Švýcar za volantem

Stalo se tento týden. Jedu po naší vesničce a zprava přijíždí jiné auto. Situace je jasná, musím dát přednost, tedy brzdím, dokonce zastavuji. Ale děje se přesně to, co jsem čekal.  

Auto zprava – řídí ho starší paní – nejede, zůstává rovněž stát a paní na mě kyne, abych jen klidně jel první. Já vrtím rukou, jako že ne, že ona má přednost, ale ona se směje a mává: Jen jeďte. Co mi zbývá, opatrně se rozjíždím, ještě jednou mávám na pozdrav, ona také, oba se smějeme. Zdržela mě asi o 30 vteřin, ale mám dobrou pohodu a jedu s úsměvem dál.

Když jsme se usadili v této krásné zemi, musel jsem si zvyknout na různé zvláštnosti zdejšího života. Třeba právě na rozdílné chování na silnici. Podotýkám, že to, co píši, se týká typických Švýcarů žijících na venkově, nikoli lidí z Zürichu nebo jiného velkého města. Zejméně ne mladých obyvatel velkých měst. Také obyvatelé francouzsky mluvících kantonů nebo latinského Tesinu se coby řidiči chovají trochu jinak. A i tady na venkové se to pomalu mění.

Co napadne na první pohled – Švýcar nespěchá. Někdy mě to dost vytáčelo – dojedu traktor, za ním se courají tři čtyři osobní auta. Silnice přehledná, v protisměru nikdo, ale oni nepředjíždí, klidně jedou pomaloučku do první nebo i druhé vesnice, a čekají až traktor odbočí. Oni snad předjíždět ani neumí, ale spíš to považují za jakýsi nepořádek. Šlo mi to na nervy, až jsem to vyřešil tak, že jsem si říkal – "Honzo, nerozčiluj se, buď klidný, oni za to nemůžou, jsou to pořád ještě sedláci, pastevci. On sice má moderní auto, ale představuje si, že sedí na žebřiňáku taženém kravkou".

Časem jsem pochopil, že vlastně mají pravdu. Není kam spěchat. Předjedeš traktor a za chvíli dojedeš kolonu. Stává se ovšem dost často, že řidič traktoru zajede ke straně, zastaví a nechá rychlejší auta předjet.

Stejné to je s cyklisty. Auto dojede babičku na kole a klidně jede za ní a předjede ji, až když … nevím vlastně kdy. Má čas.

Nebo takový kruhák. Někteří před ním zastavují a třikrát se rozhlíží do všech stran, zda snad v dáli nejede nějaké auto, kterému by mohli dát přednost.

Zásadně dávají na přechodu přednost chodcům. Stalo se mi, že jsem stál na chodníku a čekal na manželku. Nevšiml jsem si, že je tam přechod. Ani jsem u něj nestál nijak blízko. Přijelo auto, zastavilo a řidič pokojně čekal, že přejdu. Nechtěl jsem ho zarmoutit, tedy jsem přešel na druhou stranu a když zajel za roh, zase jsem se vrátil.

V křižovatkách je třeba přece jen dávat pozor, protože oni dost zřídka používají blikače. Jede a najednou odbočí. Na dálnici při zařazování vpravo neblikají skoro nikdy. Snad si blikače nechtějí opotřebit.

Netroubí. Stane se, že se potkají dva známí, zastaví, stáhnou okénka a dávají řeč – z auta do auta. Přijede třetí auto, nemůže projet, rovněž zastaví a v pohodě čeká, až si ti dva dořeknou to nejdůležitější, rozloučí se a odjedou. Viděl jsem dvě paní, jak si povídají uprostřed křižovatky. Zatroubení lze slyšet snad jen, když někdo zaspí na červenou a na zelenou se nerozjíždí. A i to budí nevůli. Stalo se mému kamarádovi, že mu před křižovatkou na červenou zhasl motor a on nemohl nastartovat. Když přišla už druhá zelená a on stále nejel, řidič za ním začal troubit. Přítel klidně vystoupil, šel k němu a povídá: «Pane, kdybyste mi laskavě šel nastartovat motor, tak já bych tu za vás chvíli troubil».

Některým cizincům jde na nervy, že Švýcar více méně dodržuje předepsanou rychlost. 120 na dálnici a 80 na obyčejné silnici opravdu není moc, ale málokdo jede rychleji a když, tedy jen o málo. Není to ani tak tím, že by měl strach z pokuty, která může být dost drakonická, ale protože je prostě poctivý. Rychlost stanoví zákon a ten jsme si odhlasovali sami. No a když jsme si to odhlasovali – i kdybych já byl bývat třeba hlasoval proti - tak to dodržujem. To je demokracie.

Mají samozřejmě i chyby. Na dálnici jezdí skoro zásadně v levé stopě. Snad je to tím, že neumí stopy měnit, a jak se jednou někam «zapíchne», už tam zůstane. Ale spíš změnu stopy považují za cosi nebezpečného

Člověk se tady naučí nespěchat. Je to malá země, všude je blízko a jestli ztratím na silnici pár minut, nahradí mi to vnitřní pohoda a klid. Mám ty Švýcárky za volantem docela rád – i když výjimka se najde všude. Škoda, že poměry se mění a dneska ti mladí už taky nejsou tak úplní pohodáři. No, já nebyl jiný, tudíž nechci kritisovat.

 

Autor: Jan Stifter | sobota 22.5.2021 16:58 | karma článku: 28,38 | přečteno: 1200x
  • Další články autora

Jan Stifter

S von Leyen asi až na úplné dno

Paní von Leyen bojuje o to, aby během dalších pěti let mohla stát v čele Evropské unie a určovat její směřování. Nahání mi to husí kůži.

3.4.2024 v 18:21 | Karma: 36,94 | Přečteno: 1006x | Diskuse| Politika

Jan Stifter

Gaza – rozstřílená nemocnice

Včera, 1. dubna, ukazovala jak švýcarská, tak německá televize ve večerních zprávách tu největší nemocnici v Gaze. Byla rozstřílená skoro jako vesničky na Ukrajině, zřejmě se tedy o ni urputně bojovalo.

2.4.2024 v 17:30 | Karma: 35,14 | Přečteno: 1040x | Diskuse| Ostatní

Jan Stifter

Svoboda slova? Ano, ale ...

Protože různé politické instituce jsou «znepokojeny» názory, které se nekryjí s oficiální linií, uvažují o mazání blogů nebo «falešných» názorů. To samozřejmě vede k diskusi o svobodě slova.

29.12.2023 v 17:42 | Karma: 18,37 | Přečteno: 402x | Diskuse| Společnost

Jan Stifter

Volby a krajané v cizině

Zřejmě je to pro mnohé autory důležité téma, které se vynořilo společně s diskusí o zavedení korespondenčního hlasování.

13.12.2023 v 16:22 | Karma: 35,46 | Přečteno: 672x | Diskuse| Politika

Jan Stifter

Blog pana Kurase o odbankování

Dnes, v sobotu 5. srpna, uveřejnil pan Kuras na «Neviditelném psu» velmi zajímavý blog o t. zv. «Odbankování» neboli o vyhození z banky (zde).

5.8.2023 v 16:17 | Karma: 23,58 | Přečteno: 622x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  17:56

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Řidič auta taženého na laně si zamkl volant, neovladatelný vůz skončil v kolejišti

29. dubna 2024  17:52

K neobvyklé nehodě vyjížděli policisté a hasiči na místo nedaleko Hanušovic na Šumpersku, kde...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  17:20

Česko a Německo podle prezidenta Petra Pavla sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, na...

Čarodějnice bez ohňů? V části Česka vydali zákaz, hrozí požáry

29. dubna 2024  15:14,  aktualizováno  17:02

Ve Středočeském kraji se od úterý nesmí zapalovat oheň, a to ani na zahradách v blízkosti lesa nebo...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 114
  • Celková karma 36,04
  • Průměrná čtenost 1331x
Jsem věřící křestan. Mám rád lidi a chtěl bych se stát trpělivým a laskavým člověkem - bohužel mi k tomu ještě hodně chybí.

Seznam rubrik